Informacja prasowa : Prezentacja modelu Peugeot 208 Type R5 na salonie w Paryżu

Prezentacja modelu Peugeot 208 Type R5 na salonie w Paryżu

Po 208 w wersji R2, Peugeot Sport odsłania kolejną kartę w historii sportowych odmian modelu 208. Rajdowy Type R5 ma zastąpić 207 Super 2000, czyli pojazd wyznaczający standardy w swojej kategorii nie tylko pod względem technologicznym, ale również w zakresie sportowych osiągów i popularności.

Światowa premiera w Paryżu

Zgodnie z informacjami podanymi pod koniec 2011 roku, Peugeot 208 Type R5 zostanie zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Paryżu. Pojazd swymi kształtami i najnowocześniejszymi technologiami idealnie wpisuje się w rajdowe tradycje marki. Przygotowany zarówno do zmagań na asfalcie, jak i na nawierzchniach luźnych (szuter), nowy Peugeot 208 Type R5 w nadchodzącym sezonie zaliczy pierwsze rajdowe występy, co powinno pozwolić mu na zdobycie krajowych i międzynarodowych tytułów mistrzowskich. Od połowy 2013 roku będzie oferowany klientom indywidualnym.

Na drodze pełnej sukcesów

Jako model pionierski, Peugeot 207 Super 2000 wygrał wszystko, co było do wygrania, ustanawiając tym samym rekord w swojej klasie. Zdobył sześć tytułów mistrzowskich serii IRC (Intercontinental Rally Challenge), zaliczył szereg zwycięstw w mistrzostwach krajowych oraz święcił liczne triumfy międzynarodowe m.in. w San Remo, Monte Carlo czy na Korsyce. Do dziś wśród klientów indywidualnych, importerów lub przedstawicielstw marki Peugeot w Afryce Południowej, Belgii, Danii, Hiszpanii, Francji, na Węgrzech, we Włoszech, Polsce, Portugalii, Czechach i Wielkiej Brytanii nabywców znalazło sto siedem takich pojazdów. Za ich kierownicą debiutowali i szlifowali swoje rajdowe umiejętności tacy kierowcy, jak Thierry Neuville czy Kris Meeke. Peugeot 208 Type R5 ma za zadanie zostać godnym następcą modelu 207 Super 2000.

Nowa rajdowa broń marki korzysta z bogatej wiedzy i doświadczenia Peugeot Sport. Pojazd jest wspólnym „dzieckiem” Alexisa Avril, będącego na stanowisku dyrektora technicznego Peugeot Sport, oraz kierownika projektu Bertranda Vallat, który wcześniej pracował przy tworzeniu 207 S2000.

Osiągi i redukcja kosztów

Klasa R5 to pojazdy grupy A, opracowane na bazie modeli seryjnych, które wyprodukowano w liczbie przynajmniej 25 tys. egzemplarzy. Została ona utworzona przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA) i będzie obowiązywać od 2013 roku. Auta typu R5 muszą spełniać szereg kryteriów, a jednym z ważniejszych jest redukcja kosztów, obejmująca również wydatki na ich utrzymanie. Pod względem technicznym będą bazować na założeniach klasy S2000, czyli mieć m.in. napęd na cztery koła, pięciostopniową przekładnię sekwencyjną oraz być pozbawione aktywnego centralnego mechanizmu różnicowego. Ponadto, 208 R5 w stosunku do modelu seryjnego ma się wyróżniać wydatnym spojlerem nad klapą bagażnika, szerszym rozstawem osi, większymi wnękami kół zdolnymi pomieścić 18-calowe obręcze oraz masą własną ograniczoną do 1200 kg (jak w WRC) zarówno dla wersji szutrowych, jak i asfaltowych.

Jak wyjaśnia Bertrand Vallat – „Przepisy w głównej mierze oparto na optymalizacji kosztów, a zatem narzucają one maksymalne ceny określonych podzespołów i części zamiennych oraz ograniczenia technologiczne takie, jak minimalna masa własna komponentów podwozia i silnika. Ponadto, pewna część elementów pojazdu musi być taka sama, jak w autach seryjnych. Dobrym przykładem są tu choćby piasty kół. Ich zastosowanie zdecydowanie ułatwia obsługę oraz zmniejsza koszty i poprawia dostępność”.

W stosunku do 207 Super 2000 bardzo dużo zmieniło się pod maską. Wysilony, dwulitrowy silnik wolnossący został zastąpiony turbodoładowaną jednostką o pojemności 1,6 litra o oznaczeniu EP6 CDT. „Dlatego od nowego auta klasy R5 oczekujemy nieco wyższych osiągów niż oferowało 207 S2000” – podkreśla Bertrand Vallat. „Zaczynamy od znakomitego i wielokrotnie nagradzanego silnika 1,6 l, bo to niezawodna konstrukcja, dzięki której możemy uzyskać 280 KM. Ta sama jednostka napędowa wprawia w ruch Peugeot RCZ Racing Cup, w którym wytwarza moc 260 KM. Zależy nam również na niezwykle wysokiej trwałości i niezawodności, obliczonej na 3000 do 5000 km rajdowej rywalizacji (zależnie od użytych komponentów i warunków eksploatacji), co umożliwi dalszą redukcję kosztów”. Ostatnim kryterium narzuconym przez FIA jest cena, która w przypadku R5 nie może przekroczyć 180 tys. euro (bez opodatkowania).

Peugeot 208: solidna podstawa

Peugeot 208 Type R5 korzysta z rozwiązań oferowanych przez model produkcyjny, szczególnie w zakresie redukcji masy. Poszycie 208 jest o około 40 kg lżejsze niż u poprzednika, czyli w modelu 207. Jednocześnie duży rozstaw osi zapewnia ponadprzeciętną stabilność podwozia, a dzięki kompaktowym gabarytom model 208 wyróżnia się znakomitą zwinnością i zwrotnością, co jest nie do przecenienia w przypadku samochodu rajdowego.

Plany na 2013 rok

Peugeot ma bardzo ambitne plany w stosunku do 208 Type R5. Do końca 2012 roku samochód, który powstał w warsztatach Peugeot Sport w Vélizy, przejdzie liczne testy zarówno na asfalcie, jak i na nawierzchniach szutrowych. Program testowy prowadzony będzie przez cały cykl eksploatacji tego modelu, dzięki czemu klienci indywidualni i przedstawicielstwa marki otrzymają pojazd dający duże szanse na zwycięstwo we wszelkiego rodzaju zawodach. Peugeot 208 Type R5 dostępny będzie w drugiej połowie 2013 roku, kiedy rozpocznie starty w:

  • rajdach serii IRC (Intercontinental Rally Challenge),
  • Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Europy,
  • mistrzostwach krajowych.

Dane techniczne modelu Peugeot 208 Type R5

SILNIK

Typ EP6 CDT  
Położenie Poprzeczne, przód  
Pojemność skokowa 1598 cm3  
Liczba cylindrów 4  
Moc 280 KM przy 6000 obr./min.  
Maks. moment obrotowy 400 Nm przy 2500 obr.//min.  
Maks. obroty silnika 7500 obr./min.  
Układ wtryskowy Bezpośredni, wysokociśnieniowy układ firmy Magneti Marelli  
Układ dolotowy Pojedyncza przepustnica  
Liczba zaworów 16  

PRZEKŁADNIA

Napęd Na wszystkie koła  
Sprzęgło Dwutarczowe  
Przekładnia Pięciostopniowa, sekwencyjna  
Mechanizm różnicowy Podwójny mechanizm różnicowy z blokadą automatyczną  

PODWOZIE

Konstrukcja i materiały Klatka + rurowy pałąk ochronny  
Przednie zawieszenie Typu pseudo-McPherson  
Tylne zawieszenie Typu pseudo-McPherson  

UKŁAD HAMULCOWY / KIEROWNICZY

Hamulce, przód Czterotłoczkowe firmy Alcon  
  Ø 300 (szuter), 355 (asfalt)  
Hamulce, tył Czterotłoczkowe firmy Alcon  
  Ø 300 (szuter), 355 (asfalt)  
Układ kierowniczy Bezpośredni ze wspomaganiem hydraulicznym  
Felgi Aluminiowe Monoblock 8”x18” (asfalt), 7″x15″ (szuter)  
Opony (asfalt) 225×40 R18  
Opony (szuter) 215×65 R15  

WYMIARY

Długość 3962 mm  
Szerokość 1820 mm  
Rozstaw osi 2560 mm  
Minimalna masa własna 1200 kg (asfalt), 1200kg (szuter)  

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.