Team Peugeot-Total – drugi dzień rajdu Dakar

Po pierwszym etapie rajdu Dakar 2015 – i jednocześnie pierwszym odcinku specjalnym rajdu dla zespołu Peugeot-Dakar od 1990 r. – trzy PEUGEOT 2008 DKR bez problemu dojechały na biwak w Villa Carlos Paz. Wszyscy trzej kierowcy z powodzeniem ukończyli 175-kilometrowy odcinek specjalny, a po nim najdłuższy odcinek dojazdowy całego rajdu wynoszący 519 km.

 P-20150104-00113_HiRes JPEG 24bit RGB News

Miejscowość Villa Carlos Paz jest dobrze znana amatorom rajdu. Już od wielu lat gości zawodników biorących udział w Rajdzie Argentyny, który stanowi jedną z rund rajdowych mistrzostw świata. Część trasy rajdu Dakar pokrywa się zresztą z trasą Rajdu Argentyny. Drogi, po których jeździli dziś zawodnicy, prezentowały bardzo zróżnicowany poziom trudności: od szybkich i prostych po bardziej kręte i wymagające technicznie odcinki.

P-20150104-00164_HiRes JPEG 24bit RGB News

Celem Teamu Peugeot-Total w pierwszym rajdzie Dakar jest doprowadzenie samochodów do mety w Buenos Aires 17 stycznia br. i uniknięcie pułapek trudnej, niemal 9000-kilometrowej trasy prowadzącej przez Argentynę, Chile i Boliwię.

P-20150105-00172_HiRes JPEG 24bit RGB News

Nowy PEUGEOT 2008 DKR, napędzany wysokoprężnym silnikiem o pojemności 3 litrów z dwoma turbosprężarkami, nie sprawił najmniejszego problemu w pierwszym dniu rajdu, co dla wszystkich trzech kierowców jest zdecydowanie zachęcającym znakiem wobec czekającej ich trasy usianej pułapkami. Zespół Peugeot Total przechodzi w ten sposób od najkrótszego rajdu, jakim był zwycięski atak na szczyt Pikes Peak w 2013 r., do najdłuższej rajdowej imprezy w międzynarodowym sportowym kalendarzu. Nigdy jeszcze nie podjął tak dużego wyzwania w walce z żywiołami natury.

P-20150105-00175_HiRes JPEG 24bit RGB News

Dwukrotny rajdowy mistrz świata, Carlos Sainz uzyskał najlepszy wynik z trzech zespołów PEUGEOT, kończąc pierwszy OS na ósmym miejscu i zajmując również ósme miejsce w klasyfikacji generalnej. „Jestem zadowolony. To był dobry debiut – oświadczył zwycięzca rajdu Dakar 2010. – Naszym celem było bezproblemowe pokonanie pierwszego oesu i to nam się udało. Mogliśmy ocenić nasze tempo – jest dobre, nawet jeśli dzisiejszy OS nie był optymalny dla naszego samochodu, który ma napęd na dwa koła”.

Stéphane Peterhansel, rekordzista pod względem ilości zwycięstw (11) w rajdzie Dakar, uplasował się dwa miejsca za Carlosem, na dziesiątej pozycji. Pomimo tak imponującego dorobku francuski kierowca przyznaje się do niepewności przed startem. „To prawda – byłem nieco zdenerwowany. Wszystko było dla nas nowe: pierwszy start, pierwszy OS, a w dodatku nigdy wcześniej nie jeździliśmy w tego typu terenie. Ale czekała nas miła niespodzianka: tempo jest dobre, a zwłaszcza nasza prędkość maksymalna”.

„Nowicjusz” Cyril Despres po raz pierwszy wystartował w rajdzie Dakar za kierownicą samochodu. Poprzednich pięć tytułów mistrzowskich wywalczył sobie w klasie motocykli. Swój „chrzest bojowy” zakończył z 33. lokatą bez żadnych problemów. „Muszę się jeszcze dużo nauczyć, ale mam najlepszych nauczycieli, jakich sobie można wyobrazić. To unikalna szansa – cieszy się francuski kierowca. Prowadziłem w swoim tempie, bez szarżowania”.

Dyrektor Teamu Peugeot Total Bruno Famin, który porusza się po znanym sobie terenie, ponieważ przez siedem lat pracował w PEUGEOT Argentine, pozytywnie ocenia początek rajdu: „Powiedzieliśmy, że do tego rajdu będziemy podchodzili kolejno etap po etapie. Pierwszy etap już za nami. Był to raczej długi wstęp, czeka nas jeszcze wiele przeszkód. Za wcześnie jeszcze na wyciąganie wniosków, tym bardziej, że dzisiejszy OS nie sprzyjał specjalnie samochodom z napędem na dwa koła.

Jesteśmy niemniej zadowoleni z wyników naszych trzech samochodów w pierwszym dniu. Przebicie tylnej prawej opony w samochodzie Stéphane’a pozwoliło nam przetestować sprawne działanie systemu automatycznego pompowania. Jutrzejszy etap będzie bardziej wymagający ze swoim długim oesem, który będzie trudnym testem”.

Dziś: Etap 2 (Villa Carlos Paz-San Juan): poniedziałek 5 stycznia o 08:02 czasu lokalnego. 1458 km, w tym odcinek specjalny 518 km.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *